english - englishsvenska - swedish

Bijen in de Kunst

Op deze pagina zullen informatie en links over de combinatie van bijen en kunst het onderwerp zijn. In 2011 stond de jaarlijkse imkerdag geheel in het teken van bijen, kunst en de betrokken kunstenaars. Dat was best even wennen voor de meeste aanwezigen die toch vooral het praktisch omgaan met bijen voor ogen hadden. 
 

  

Doris Denekamp en Jimini Hignett: een boekje om te begraven

Doris Denekamp maakte een boekje dat je moet begraven. Wel natuurlijk eerst de afbeeldingen bekijken die beginnen met de imkermethode uit het verleden waarin imkers nog intuitief en respectvol met bijen omgingen. Ook zien we paralellen tussen onze huidige omgang met bijen en andere activiteiten van de mens. De intuitieve periode van het imkeren kunnen we begraven, deze imkers zijn niet meer. Door het boekje te begraven zullen de zaden die in de papierpulp van de kaft ontkiemen en stuifmeel en nectar geven voor de honingbijen. Hopelijk breekt daarmee een nieuwe tijd aan waarin steeds meer imkers bewust en respectvol met de bijen willen en kunnen omgaan:  

Lia Martinali: Zwerm-Kunst-Reis

De Zwerm-Kunst-Reis, in gang gezet door Lia Martinali, kunstenaar uit Esch (N.Br.). De bijen zijn voor haar een belangrijkste inspiratiebron en dat resulteert in vele 10-tallen kunstuitingen waarvan de inhoud en betekenis vaak net zo'n raadsel zijn als de imme zelf.
12 koffertjes met een bijen-was-kunstwerk gingen op zwerftocht, elk langs 12 imkers. Inmiddels hebben de 144 imkers een koffertje een maand lang in huis mogen hebben, het werk kunnen bekijken en via een schrift commentaar kunnen geven. De zwerm koffertjes verenigde zich in maart 2012 in Zeist, waar alle 12 koffertjes en inhoud tentoongesteld werden op de landelijke BD-imkerdag. De koffertjes reisden door Nederland, maar ook Duitsland, Belgie en Frankrijk.
In Bijenhouden nr.9 is een artikel aan de Zwerm-Kunst-Reis gewijd.
Een overzicht van de Zwerm-Kunst-Reis is te bekijken op: 

Wolfgang Laib: Wachsraum

In het schitterende DePont museum te Tilburg heeft men altijd bijzondere kunstenaars die in het mooie Tilburgse licht worden gezet. In 2012 waren dat Ai Wei Wei en Anish Kapoor. Ook de vaste collectie mag er zijn zoals de Wachsraum van Wolfgang Laib. Verborgen aan de zijkant ... maar de geur komt je ook na 20 jaar krachtig tegemoet ... dus niet te missen voor de fijngevoelige neuzen van de imkers. Achtergrondinformatie: 

Ook in de collectie van DePont is bovenstaand werk van Laib, Blütenstaub, uit 1993, opgenomen. Met zeer veel geduld is stuifmeel van de grove den verzameld en met een zeefje door Wolfgang Laib in de vorm gebracht. Zelfs via dit plaatje is het uitstralende licht te ervaren. 

De website van museum DePont: 

 

Artemis van Ephese

De Artemis van Ephese spreekt tot de verbeelding. Welke geheimen weet zij van het ontstaan van de hedendaagse honingbij waarvan een tipje wordt opgelicht in het boekje 'Natuur en Wezen van de Honingbij' door Iwer Thor Lorenzen? Waar komt zij vandaan? ... de streek rond de Zwarte Zee? Meegebracht door een hogepriesteres van de Amazones? De achtergrond is nog niet volledig aan de openbaarheid prijsgegeven, maar het beeld zit vol met zinvolle aanwijzingen. Wie de locatie zelf wil bezoeken gaat naar Ephese en het ernaast gelegen museum te Selcuk waar meerdere beelden waaronder bovenstaand witmarmeren beeld te bewonderen is.
 

Rimsky-Korsakov: de legende van de onzichtbare stad Kitesj en het meisje Fevroniya

Deze opera, die zelden in Rusland wordt opgevoerd, werd in 2012 voor de 2e keer in West-Europa, ditmaal in Amsterdam, vertoond en reisde vervolgens door naar Barcelona, Parijs en Milaan. Svetlana Ignatovich belevendigde de titelrol van Fevroniya.
De legende is in het Westen nauwelijks bekend en zelfs veel operaliefhebbers kennen deze opera, die Wagneriaans aandoet, niet. Wie zich voldoende verdiept heeft in antroposofie beseft dat de opera gaat over het toekomstige Nieuwe Jeruzalem, de Jupiterfase van de aardeontwikkeling, in de Russische legende Kitesj genoemd. De legende wordt door Rimsky Korsakow verbeeld en ten gehore gebracht op een manier die veel kennis en inzicht verraadt. Hierbij wat achtergronden: een klein stukje 'The making of':  
Commentaar van Marc Albrecht, dirigent van het NPO  
en van Dmitri Tcherniakov, de dirigent  
waarin ook fragmenten van de uitvoering in Amsterdam zijn opgenomen.

Op YouTube is de eerste uitvoering van deze opera in West-Europa te zien in het theater Lirico te Cagliari, Sardinie (It.). Het decor in de 1e acte bestaat uit vele bijenkorven ... want wie de bijen op een dieper nivo begrijpt, weet dat zij de mensheid ook in deze fase zullen begeleiden. Rimsky Korsakow was daar vanzelfsprekend van op de hoogte. Wie meer dan 3 uur van deze opera wil genieten, klikt de stuifmeelbij aan: 

Voor de grondtekst, de historische beschouwingen en interpretaties van de legende van Kitesj wordt verwezen naar het boek 'Kitesj en de Russische graallegenden' van Munin Nederlander, uitg. de Ster, Breda 1988.

Mykola Zhuravel, the agressive beekeeper

Mykola Zhuravel zegt het volgende over de hedendaagse bijenhouder: "The bee-keeper, maybe the only example of attentive cooperation between the man and nature, in this project plays the role of an aggressive creature. All tools for his peaceful work turn into a kind of weapons. Violence instead of care, fire instead of warmth, destruction instead of construction." en hij verbeeldt dit als volgt: 

Beter te verdragen is mogelijk zijn project 'Apiary':  

En ingezonden onder de naam 'Apiary Distany Drums' voor de Bienale 2011 te Venetie